Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

EKPLORASI STEM KENALI SUDUT

Pendidikan STEM merupakan pengintegrasian Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik sebagai kaedah Pengajaran dan Pembelajaran yang lebih menarik dan menyeronokkan. Pendidikan STEM adalah penting kerana ianya meliputi setiap aspek kehidupan seharian dan dunia di sekeliling kita!

Pengajaran dan Pembelajaran STEM memerlukan pendekatan yang inovatif dan kreatif yang agar dapat menarik minat murid untuk belajar. Untuk tujuan itu, guru perlu kreatif dalam menyampaikan pengajaran STEM yang dapat menjana kreativiti pelajar dalam pembelajaran STEM. Pengajaran yang kreatif adalah menekankan kepada kemahiran guru dalam memanipulasi maklumat, menghasilkan sesuatu yang baru serta menstrukturkannya berdasarkan pengalaman yang dilalui.

Di sini saya kongsikan, bagaimana aktiviti STEM ini dijalankan untuk kemahiran mengenali sudut.

Setiap kumpulan diberikan beberapa batang aiskrim, 3 keping kertas warna berbeza saiz, gam dan gunting.
Murid dikehendaki melipat kertas warna seperti membuat kipas.
Contoh lipatan kertas yang dihasilkan oleh murid-murid.
Murid menggunakan gam untuk mencantumkan kipas dengan dua batang aiskrim.
Setiap kumpulan perlu membuat 3 kipas yang sudutnya berbeza.
Murid dibimbing mengenali sudut tegak, sudut tirus dan sudut cakah sambil menunjukkan kipas yang mereka hasilkan melalui pemerhatian terdapat saiz bukaan sudut setiap kipas.
Seterusnya murid menghasilkan kipas mengikut arahan yang diberikan oleh guru. Contohnya bina kipas yang menunjukkan sudut tirus. Kumpulan yang menyiapkan kipas yang menunjukkan sudut tirus dengan betul dan cepat akan dipilih sebagai pemenang. Seterusnya ulang aktiviti ini dengan sudut yang lain pula.
Picture of Cikgu saifulnizan

Cikgu saifulnizan

Let's code for our future

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

post terkini